Türkçülük
Mehmet Kaan Çalen
Yazılma tarihi: 2004
Yayınlandığı tarih: 2004 ISBN:
Anahtar kelimeler: Türkçülük, Turancılık, Milliyetçilik Kuramları Teorileri, Türk Milliyetçiliği
Dil: Türkiye Türkçesi Türü: Tez Alt türü: Türk Milliyetçiliği
Dosya uzantısı: pdf Dosya hacmi: 806KB
Bu eseri üyemiz mkcln temin etmiştir. İndirmek için tıklayınız
Türkçülük, Türk Milliyetçiliği, Yusuf Akçura, Ziya Gökalp, Türk Ocakları, Türk Yurdu, Osmanlı, İttihat ve Terakki, Genç Kalemler, Turan, Turancılık, Milliyetçilik Kuramları, Türk Derneği, Türk Milliyetçiliği Fikir Sistemi, Ülkücü Dünya Görüşü, Ülkücü Hareket, Ülkücülük, Hüseyin Nihal Atsız, Türklük, Panturanizm, Gaspıralı İsmail Bey, Osmanlı, Dilde Fikirde İşte Birlik, Üç Tarz-ı Siyaset, Türkleşmek İslâmlaşmak Muâsırlaşmak, Millet, Milliyet, 1944 Turancılık Davası, 1944 Türkçülük Olayı, Milliyetçilik teorileri, modernist ilkçi teoriler, modernleşme, Türk cihan hakimiyeti mefkuresi, Türk tarihi, Türk destanları, vatanseverlik, kültür, medeniyet, millî kimlik, millî kültür.
Bilgi notu:
ÖNSÖZ
Tarih bize milletlerin mücadelesini anlatmaktadır. Milliyetçilik fikri, bu mücadelede milletlerin en büyük dayanağı olmuştur. Milletler arası mücadele, şekli ve muhtevası büyük ölçüde değişmekle birlikte günümüzde de devam etmektedir ve milliyetçilik hala milletlerin bu mücadele süreci içerisindeki en büyük itici gücüdür. Küreselleşmeyle birlikte milletler ve milliyetçiliklerin sonunun geldiği iddia edilse de bizim böyle düşünmemizi gerektirecek bir gelişme henüz vaki olmuş değildir ve hatta aksini düşünmemiz için elimizde yeterince sebep vardır.
Milletler arası mücadele yakın tarihimizde tahrip gücü yüksek nükleer silahlarla sürdürülmüş, fakat bu silahların kullanıldığı takdirde kullananı da yok etmesi keyfiyeti soğuk savaş olgusunu ortaya çıkarmıştır. SSCB’nin dağılmasıyla birlikte soğuk savaş ve iki kutuplu dünya düzeni sona ermiş; bu yeni durum ise milletler arası mücadelenin yepyeni bir mahiyet kazanmasına sebep olmuştur. SSCB’nin dağılması, tarihin sonuna ve Liberalizmin zaferine yorulmuş ve Amerika’yı dünya güç dengeleri içerisinde alternatifsiz bir konuma yükseltmiştir. Dünya hakimiyetini perçinlemek isteyen Amerika, yeni dünya düzeni senaryolarını gerçekleştirme yolundaki en büyük engel olan milli devletleri ve milliyetçilik fikrini öncelikli düşman seçmiştir. Postmodernizm adı verilen yeni süreçte Amerika ve onun temsil ettiği büyük sermaye güçleri, küreselleşme adı altında milli kültürleri yok edip dünyada Amerikan kültürünü egemen kılmaya çalışmakta, insanlığı tek derdi tüketmek olan bilinçsiz ve uyutulmuş kitleler haline getirmek istemekte (kitle kültürü), milletleri gerek millet üstü yapılanmalarla gerekse mikro milliyetçilikler ihdas ederek etnik bölünmelerle yok etmek istemekte ve bütün bunlara direnen tek nokta olan milli devletleri “sivil toplum tezleri” ve “demokratik talepler” argümanlarıyla kendi milletleriyle karşı karşıya getirmektedir. Aslında küreselleşme kimsenin fark etmediği yeni, fakat üstü örtülü ve çok saldırgan bir milliyetçilikten başka bir şey değildir. Bu gün ülkemizdeki mevcut sıkıntıların temel kaynağı bu ABD ve AB merkezli küresel emperyalizmdir. Bu sıkıntıları aşabilmek için daha doğru bir ifade ile farklı kılıflar altında sürdürülen milletler arası mücadelede başarılı olabilmek için milletimizin en büyük dayanağı dün olduğu gibi bugün de Türk milliyetçiliği fikridir. Bu tez çalışmasında “Türkçülük” konusunun seçilmesi bu husus dolayısıyladır. Türk milliyetçiliğinin tarihi gelişim sürecinin iyi bilinmesi milletler arası mücadelede daha güçlü ve daha etkin bir şekilde yer almamızı temin edecektir.
Biz Türkçülüğü incelemeye çalışırken batı medeniyetinin kıstaslarına ve bu kıstaslara bağlı olarak ortaya çıkan modellere göre hareket etmemeye çalışacağız. Bu itibarla milliyetçiliğini batı etkisinde gelişen, batıdan iktibas edilen bir ithal fikir olarak görmeyecek, Türk milliyetçiliğini Türk milletinin tarih sahnesine çıkışıyla eş zamanlı bir olgu olarak mütalâa ederek tarihî, sosyolojik, psikolojik ve felsefî amilleriyle birlikte kendi gelişim süreci içerisinde açıklamaya çalışacağız. Dolayısıyla bu tez çalışmasında bilhassa II. Meşrutiyet döneminde gelişen Türkçülük akımını ve öncülerini incelemeye geçmeden önce kısaca Avrupa’daki milliyetçilik gelişmelerine değinecek daha sonra tezimizi temellendirmek için Türk milliyetçiliğinin tarihî kökenlerini inceleyeceğiz. Türkçülüğün tarihî kökenleri bahsinde, tarihî hadiseler kadar milletlerin karakterlerini aydınlatmada önemli bir kaynak olan destanlar, atasözleri, muhtelif halk inanışları da bizim için mehaz olacaktır. Bütün bu kaynakları incelemek suretiyle Türklerde millet ve milliyetçilik fikrinin modern dönemin çok daha gerilerine giden, Türk toplum yapısı ve devlet felsefesinin tabî bir ürünü olan çok eski bir olgu, tarihî bir gerçeklik olduğunu ve devletimizin Osmanlı Hanedanı döneminin son zamanlarında “devlet nasıl kurtulur?” meselesine bir teklif ve arayış olarak doğan Türkçülük hareketinin bu tarihî zemin üzerinde vücut bulduğunu, Türkçülük fikrinin ancak bu tarihî süreklilik modeliyle incelendiği takdirde sağlıklı ve isabetli neticelerin doğabileceğini ispata çalışacağız. Gerçekten ileride görüleceği üzere gerek konuyu inceleyen yerli ve yabancı ilim adamları, gerekse bizzat Türkçülük hareketinin mensupları tarafından da Türkçülüğün sadece Avrupa’dan gelen ithal fikirlerle açıklama çabasının konuyu oldukça kısır bir mecraya sürükleyeceği ifade edilmiştir. Bu bağlamda “millet inşası” deyimi, Türkler için modernleşme süreci içerisinde yeni bir millet yaratmayı değil tarihin en eski çağlarından beri varolan Türk millî kimliğini tanımak, bu Türk kimliğini yeni şartlara göre yorumlamak ve Türk kimliği etrafında bir şuur yaratmayı ifade etmektedir.
Türkçülüğün Kökenleri bahsinden sonra Türkçülüğün doğuş ve gecikme nedenlerini birlikte inceleyeceğiz. Bu bölümde bu geç kalmış doğuşun Türk toplum ve siyasî yapısından kaynaklandığını göstermeye çalışacağız. Bu gecikmede en mühim amilin, devletimizin Büyük Selçuklu hanedanı döneminde yaşanan Oğuz-Türkmen ayrılığı ile başlayarak Osmanlı Hanedanı döneminde de yönetimin Türk olmayan unsurlara bırakılmasıyla birlikte daha da büyüyen devlet-millet (halk) ayrılığı olduğunu düşünmekteyiz. Bilhassa Enderun zihniyeti ve yanlış bir ümmetçilik anlayışı Türk milliyetçiliğinin doğuşunu geciktiren veya sekteye uğratan en büyük amildir. Bilindiği gibi Göktürkler döneminde Türk Budunu/milleti anlayışı devlet siyasetinin merkezine oturtulmuş ve günümüzdeki modern milliyetçilik ve millet-devlet anlayışı tam manasıyla gerçekleştirilmişti. Fakat Osmanlı’nın devlet siyasetinin ve toplumsal dayanışmanın merkezine Türk Milleti yerine Hanedan-ı Osmanî’ye ve İslâm ümmetine bağlılık formülünü getirmesi ve yönetimden Türkleri uzaklaştırarak devşirme unsurlara ağırlık vermesi Türk milliyetçiliği fikrinin uzun bir süre Türk milletinin bilinç altında kalmasına sebebiyet vermiştir. Bütün bunlarla ilintili olarak Türkçülük hareketinin ortaya çıkışındaki en büyük sebebin Türk milletinin devlet olma isteği olduğu tezini ileri sürerek ispatlamaya çalışacağız.
Türkçülük hareketinin ilk öncülerinin Yeni Osmanlılar içinde olduğunu düşündüğümüz için, Türkçülüğü 1860’lardan itibaren incelemeye başlayacak ve 1918 yılına kadar geleceğiz. Türkçülüğün teşkilatlanmasını müstakil bir başlık altında işleyeceğiz.
İkinci Bölümde Türkçülüğün teorik planda ele alacak ve Türk milliyetçiliğinin iki büyük mimarı olan Yusuf Akçura ve Ziya Gökalp’i tetkik ederek mukayese etmeye çalışacak ve en sonunda Turancılık gibi Türk milliyetçiliği fikir sistematiğinde yer alan unsurları açıklayacağız. Bu bölümde şüphesiz en mühim kaynaklarımız, Türkçülük hareketinin bizzat içerisinde yer almış olan insanların kitapları ve makaleleri olacaktır.
İçindekiler
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ……………………………………………..….1
GİRİŞ………………………………………………….5
I. BÖLÜM: TÜRKÇÜLÜĞÜN TARİHÎ GELİŞİM SÜRECİ……………………………...7
A.MİLLET VE MİLLİYETÇİLİK...……….….….7
1. Millet………………………………….…………7
a. Modernist Teoriler…………………………...….7
b. Türk Milliyetçiliğine Model Arayışı…………….8
c. Millet Kelimesinin Anlamı…………….…...…..10
2. Milliyetçilik……………………..………..……..13
a. Avrupa’da Milliyetçilik Hareketleri……………13
b. Milliyetçiliğin Tanımı ve Niteliği…………...…14
B.TÜRKÇÜLÜĞÜN TARİHÎ KÖKENLERİ...…16
1. Türk Milliyetçiliğinin Tarihî Temelleri Üzerine Bir Giriş ………………...………………..16
2. Türklerde Millet Anlayışı….…………........………18
3. Türk Milliyetçiliğinin Manevî Alt Yapısı ve Türk Cihan Hakimiyeti Ülküsü….………….…………...19
4. Türk Milliyetçiliği ve Türk Cihan Hakimiyeti Ülküsü Bağlamında Türk Devlet Felsefesi…….….20
5. Türk Milliyetçiliği ve Türk Cihan Hakimiyeti Bağlamında Türk Destanları………….……….…..21
6. Türk Tarihi, Türk Destanları ve Vatan Sevgisi…....24
7. Orhun Anıtlarında Üstün Millet İnancı, Türk Milliyetçiliği ve Cihan Hakimiyeti Ülküsü………..25
8. Tarihin Işığında Türk Milliyetçiliği ve Türk Cihan Hakimiyeti Ülküsü…………………….…………..26
C.TÜRKÇÜLÜĞÜN DOĞUŞU……………...….31
1. Türk Toplum Yapısı Bağlamında Türkçülüğün Gecikme ve Doğuş Nedenlerine Toplu Bir Bakış…………………………………....31
2. Türkçülüğün Doğuşundaki Genel Sebepler……….41
3. Türkseverlik ve Türklükbilim Akımlarının Etkileri…………………………………………42
a. Türkseverlik……………………………………42
b. Türklükbilim……………………..…………….44
4. Dilde Sadeleşme Hareketleri……………………...46
5. Dış Türklerde Milliyetçilik Hareketleri ve Bunun Etkileri…………………………………………….48
a. Azerbaycan Türkleri’nde Milliyetçilik Hareketleri………………………………..…….49
b. Kazan Türkleri’nde Milliyetçilik Hareketleri……………………………………...52
c. Kırım Türkleri’nde Milliyetçilik Hareketleri……………………………………...54
6. II. Meşrutiyet’e Kadar ki Dönemin Genel Bir Değerlendirmesi……………………………….…..57
D. II. MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE TÜRKÇÜLÜK: TÜRKÇÜLÜĞÜN TEŞKİLATLANMASI….…….……….....……62
1. Türk Derneği………………………………………63
2. Türk Yurdu.………………………………………..64
3. Türk Ocakları……………………………………...66
4. Genç Kalemler…………………………………….68
II. BÖLÜM: TÜRKÇÜLÜĞÜN TEORİK PLANDA İNCELENMESİ…………………….70
A.YUSUF AKÇURA……………………...……..70
1. Yusuf Akçura’nın Hayatı………………………….…………………..70
2. Yusuf Akçura’nın Etkilendiği Kaynaklar, Fikirlerine Genel Bir Bakış ve
Üç Tarz-ı Siyaset…….…………………………….74
B.ZİYA GÖKALP……...…..……………………83
1. Giriş…………....…………………………………..83
2. Ziya Gökalp’in Hayatı……..………………………83
3. Ziya Gökalp’in Etkilendiği Kaynaklar……………85
a. Doğduğu Yerin Özellikleri ve
Gökalp Üzerindeki Etkileri…….……...……….85
b. Felsefî Vasiyetler ve Aile Muhitinin, Öğrenim Sürecinin, Beşerî Münasebetlerinin Gökalp’in Fikirleri Üzerindeki Etkileri……………………86
4. Türkçülüğün Doğuşu ve Gökalp’in Bu Konudaki Fikirleri……………………………………………89
a. Türkçülüğün Doğuşu Üzerine Kısa Bir Değerlendirme…………..………………………89
b. Osmanlı Devletinde Türkçülük Hareketleri…....90
c. Türkiye Dışındaki Türklerde Milliyetçilik Hareketleri……………...………………………94
d. Türkiye ve Dış Türkler Sahalarının
Mukayesesi……………………………..………94
5. Gökalp’in Sistematiği ve Terminolojisi...…………96
a. Millet………………………...…………………96
b. Yeni Hayat, Milliyetçilik, Türkçülük……….….98
c. Turancılık………………..……………………101
d. Örf…………………………………………….104
e. Mefkûre…………………...…………………..106
f. Kültür, Medeniyet, Halka Doğru……………..107
C. BİR YATAKTA İKİ IRMAK: YUSUF AKÇURA VE ZİYA GÖKALP.…………..….111
SONUÇ………………………………………………116
KAYNAKÇA………………………….……………………118
İSİM, YAZAR, ESER İSİMLERİ İNDEKSİ………….....132
KAVRAM İNDEKSİ………………………………………136
Yorum
tz4RHAPqY
05 Mart 2014
Fundamentally, no-fault insurance is designed so that recompense is received by the victims of a car accident from their own insurance QuotesChimp for harms that result from the wreck. Because the various insurance companies are responsible for the harms to their own clients without respect to whose driving the mishap was caused by blunders it is called no-fault.
14 Mart 2021
http://gcialisk.com/ - buy cialis professional